Am primit numai feedback-uri pozitive in legatura cu PLANUL DE DIVERSIFICARE PENTRU PRIMELE 30 DE ZILE si multe mamici din grup au fost interesate si de un plan pentru introducerea fructelor.

La 7 luni introducem masa de fructe de dimineata. Masa de fructe va fi introdusa la aproximativ 2-3 ore dupa ce copilul se trezeste, deci practic nu va fi un mic dejun propriu-zis ci o putem numi, gustare. Micul dejun va ramane in continuare laptele formula sau matern, in functie de cum e hranit copilul, adica prima masa cand copilul se trezeste.


Fructele pot fi gatite la abur dar nu este o procedura obligatorie. Prin preparare termica, fructele devin mai gustoase, mai usor digerabile si eliminam si eventuale contaminari cu bacterii, cum ar fi Salmonella. Sigur, cazuri de contaminare cu Salmonella sunt rare, dar riscul exista si este important mai ales ca vorbim de bebelusi care au sistemul imunitar inca nedezvoltat.

Daca alegem sa gatim fructele la abur, atunci le vom gati putin, pana in 10 minute, le tinem la abur doar cat sa se inmoaie putin. Bineinteles ca nu toate fructele le putem gati la abur. Avocado, pepenele galben, capsunile, strugurii, bananele nu vor fi gatite la abur. Restul fructelor din plan ar putea fi gatite la abur.


Personal as recomanda ca macar in prima luna fructele sa fie gatite la abur, apoi pot fi date si crude. Acest aspect va rog sa-l discutati si cu medicul pediatru al copilului.

Fructele le vom curata de coaja, le vom taia cubulete si le vom gati la abur. Pe cele pe care nu le putem decoji crude, cum ar fi prunele, le vom decoji cu usurinta dupa gatire.

Dupa aceasta perioada in care dam piure de fructe la abur si incepem sa oferim fructe crude, este foarte important sa invatam sa nu mai decojim fructele. Vom oferi mar cu tot cu coaja, para, caisa, piersica etc la fel. In coaja sunt mare parte din nutrienti, astfel ca putem manca doar coaja marului si restul il putem arunca. Sper sa intelegeti astfel cat de nutrivita e coaja. La fel si in cazul pielitei maro de pe migdale sau alune de padure. Invelisul exterior este cel mai bogat in nutrienti.


Planul este conceput cu un aliment nou la 24 ore. Am introdus nucile si semintele pentru a putea oferi bebelusului mese mai nutrivite. Alimentele potential alergene se pot introduce inainte de 1 an. Este important ca alimentul nou introdus sa fie in cantitate mai mica decat fructele deja introduse din piure. Vom urmari posibile reactii alergice, mai ales cand introducem nucile, iar daca observam ceva ne vom adresa imediat medicului.

De obicei alergiile la fructe si nuci sunt mai rare, uneori se intampla ca bebelusii sa se irite in jurul guritei de la fructele acide. Dar nu inseamna neaparat ca sunt alergici. De aceea am si evitat sa introduc citricile in acest plan. Citricele le puteti introduce mai tarziu, cand poate incep sa manance bucatele. Pentru introducerea bucatelelor este util articolul CUM FACEM TRECEREA DE LA PIURE LA BUCATELE.


Veti observa in plan ca sunt incluse fructe care nu se gasesc tot timpul anului, cum ar fi piersici, prune, caise, kaki. Aveti doua variante: 1. Fie le congelati inainte de perioada diversificarii sau 2. Fie treceti peste aceste zile si eventual oferiti un aliment nou la pranz. Pentru ajutor, este pe site GHIDUL DE CONGELARE FRUCTE SI LEGUME. De asemenea, puteti congela si fructele care va raman dupa ce portionati pentru piure. Copilul nu va manca un mango intreg, iar daca nu il mancati dvs, atunci il puteti taia cubulete si il puteti congela pentru urmatoarea zi in care veti mai da mango. Atunci veti scoate cubuletele si le veti pune la abur direct congelate.


De obicei gasiti mai mereu la supermarket mar, para, zmeura, afine, mure, ananas, mango, avocado, banane, pepene galben. E in regula sa luam fructe de la supermarket, nu toata lumea detine livezi sau are posibilitatea sa ia de la tara. Daca avem totusi posibilitatea, atunci o alegere buna ar fi sa cumparam bio iar acum gasim fructe bio chiar si in supermarket. Va recomand totusi ca atunci cand alegeti carobul, sa alegeti unul bio de calitate. In felul acesta va asigurati ca este chiar carob pur 😊 si nu carob amestecat cu altceva 😊.  Despre carob va invit sa cititi in articolul CAROB VERSUS CACAO. Este un super aliment care nu ar trebui sa lipseasca din alimentatia copiilor.

Pentru macinarea nucilor si semintelor va puteti achizitiona o rasnita de cafea sau un blender vertical cu accesoriu pentru maruntire. Acum gasiti la magazine naturiste seminte de in deja macinate, la fel si de chia.

Atentie la fructele deshidratate (curmale, stafide) cititi pe ambalaj, iar la ingrediente sa se regaseasca numai fructele deshidratate si nimic altceva.


Gustarea de fructe este foarte importanta pentru copii si inca de pe acum trebuie sa le formam obiceiul de a manca fructe simple. De aceea nu recomand ca pana intr-un an sa amestecam fructele cu cereale. Dupa 1 an, vom avea timp suficient sa oferim mic dejun cu cereale sau ce dorim. Pana intr-un an, putem oferi cereale incepand cu 8 luni la masa a treia. Daca mascam fructele in fel si fel de terciuri cu cereale, vom avea surpriza ca mai tarziu sa nu accepte fructe simple si credeti-ma ca sunt multi copii care nu mananca fructe.

Aici trag un semnal de alarma ca fructele nu sunt doar pentru copii! Si adultii ar trebui sa consume fructe insa acest lucru nu prea se intampla. Stiu ca sunt foarte multe mame care se plang de copiii lor ca nu vor sa manance fructe. Ma intreb oare de cate ori a vazut-o copilul pe mama mancand fructe 😊. Puteti face si un test: va taiati cateva fructe in feliute si mergeti si mancati langa copil. Rare sunt cazurile in care copiii sa nu vina sa ia din fructele dvs. Obiceiurile alimentare pornesc din familie, iar parintii sunt un exemplu pentru copii.


Va doresc diversificare relaxata, iar daca mai aveti intrebari le puteti adresa folosind formularul de mai jos.

 

Ziua 1 – Banana

Ziua 2 – Banana + mar

Ziua 3 – Banana + mar + para

Ziua 4 – Mar + para + mango

Ziua 5 – Mango + mar + zmeura

Ziua 6 – Para+banana+avocado

Ziua 7 – Banana + avocado+ o lingurita rasa carob (ciocolata bebelusului)


Ziua 8 – Mango + mar + ananas

Ziua 9 – Banana + mango + afine


Ziua 10 – Mar + para + pruna

Ziua 11 – Banana + zmeura + piersica + o lingurita rasa carob

Ziua 12 – Mango + mar + capsuni

Ziua 13 – Afine + banana + kaki

Ziua 14 – Mar + para+ afine + 2 curmale (curmalele le lasam acoperite cu apa pentru o ora cat sa se inmoaie apoi le mixam in blender impreuna cu celelalte fructe)

Ziua 15 – Banana + ananas + zmeura + carob (o lingurita rasa) + o lingurita migdale macinate (crude cu tot cu pielita maro – nu cumva sa o indepartati pentru ca in ea sunt toti nutrientii importanti)

Ziua 16 – Afine + mar + para + stafide (o lingurita stafide lasate la inmuiat in apa, apoi scurse si mixate in blender cu restul fructelor)

Ziua 17 – Ananas + mango + banana + carob (o lingurita rasa) + chia (o lingurita rasa de chia macinata si inmuiata) – punem o lingurita de chia macinata intr-un pahar si peste ea punem 10 lingurite de apa. Lasam la hidratat pentru 2 ore la temperatura camerei apoi mixam toata compozitia cu restul fructelor.


Ziua 18 – Mar + para + kaki + 2 curmale + o lingurita nuci macinate

Ziua 19 – Afine + banana + zmeura + caisa

Ziua 20 – Caisa + piersica + mango + carob (o lingurita rasa) + cirese

Ziua 21 – Banana + mango + pepene galben + chia

Ziua 22 – Para + capsuni + 2 curmale + mure

Ziua 23 – Piersica + banana + afine + carob (o lingurita rasa) + migdale crude macinate (o lingurita) + seminte de in macinate (o lingurita rasa) – intr-un pahar punem o lingurita de seminte de in macinate si 5-6 lingurite de apa. Lasam la inmuiat 30 de minute apoi compozitia care devine mucilaginoasa o mixam la blender cu fructele si carobul.


Ziua 24 – Caisa + mango + stafide (o lingurita, hidratate) + afine + o lingurita alune de padure macinate (crude cu tot cu pielita maro – nu cumva sa o indepartati pentru ca in ea sunt toti nutrientii importanti)

Ziua 25 – Mar + para + struguri negri (scoatem samburii) + nuci macinate (o lingurita) + carob (o lingurita rasa)

Ziua 26 – Banana + mango + afine + fulgi de cocos (o lingurita rasa) + chia (vezi mai sus detalii) + o lingurita migdale crude macinate

Ziua 27 – Ananas + capsuni + afine + 2 curmale + o lingurita caju crud macinat

Ziua 28 – Mar + zmeura + nectarina + 2 curmale + carob (o lingurita rasa) + o lingurita nuci macinate

Ziua 29 – Para + banana + mure + carob (o lingurita rasa) + o lingurita rasa fistic crud macinat

Ziua 30 – Mar + mango + piersica + carob (o lingurita rasa) + o lingurita rasa migdale macinate + o lingurita rasa seminte de dovleac crude macinate