Nucile sunt alimente exceptionale si cu numeroase beneficii asupra sanatatii. Reprezinta o sursa deosebita de grasimi, fibre si proteine, continand de asemenea vitamine si minerale cum ar fi magneziu si vitamina E. Prin termenul ‘’nuci’’ voi face referire atat la migdale, alune cat si la nuca.

Asa cum stim din articolul despre CUM PREPARAM CEREALELE si nucile contin antinutrienti cum ar fi acidul fitic. Acidul fitic impiedica absorbtia unor minerale si poate fi redus prin inmuiere. Pe de alta parte, acidul fitic are si beneficii asupra sanatatii cum ar fi prevenirea formarii pietrelor la rinichi cat si a celulelor canceroase, reducand riscul de cancer de colon.


Avand in vedere ca nu putem consuma o cantitate mare de nuci, asa cum consumam cereale sau leguminoase si avand in vedere si beneficiile acidului fitic asupra sanatatii, putem consuma nucile atat inmuiate cat si neinmuiate.
Daca dorim sa inmuiem nucile, atunci le vom pune intr-un vas si le vom acoperi cu apa. Vom lasa vasul la temperatura camerei pentru minim 2 ore maximum 8 ore.

Cand introducem nucile in alimentatia bebelusului?

Dupa cum bine stim, nu exista varste speciale pentru introducerea anumitor alimente, prin urmare nu exista o anumita varsta recomandata pentru introducerea nucilor. Fiecare mama va decide cand este timpul pentru introducerea nucilor. Desi sunt considerate alimente potential alergene, ele pot fi introduse inainte de 1 an conform recomandarilor OMS. Pot fi introduse de exemplu o data cu masa de dimineata de fructe, aducand o cantitate considerabila de nutrienti si fibre.


Cum oferim nucile?

Pentru ca nucile prezinta un risc crescut de inec, ele vor fi macinate sau maruntite atunci cand sunt oferite bebelusilor sau copiilor mici.
NHS.uk interzice nucile intregi oferite copiilor mai mici de 5 ani, tocmai datorita acestui risc crescut de inec.
Nucile macinate pot fi amestecate cu un piure de fructe sau se pot adauga in diverse preparate cum ar fi budinci, briose, prajituri.
Nucile pot fi macinate fie cu rasnita de cafea fie cu un tocator electric sau blender. Daca le inmuiem atunci le vom macina folosind tocatorul electric sau blenderul.
Cea mai buna si sanatoasa alegere este de nuci, migdale si alune CRUDE si nu prajite/ sarate. De asemenea trebuie sa stim ca nucile, migdalele si alunele au un nivel caloric ridicat si nu trebuie consumate in exces.


Nuci: beneficii asupra sanatatii

1. Nucile sunt o sursa extraordinara de nutrienti, printre care se numara vitamina E, fosfor, cupru, mangan, selenium. Procentul nutrientilor difera in functie de tipul nucilor.
2. Sunt sursa deosebita de antioxidanti, incluzand polifenoli care combat stresul oxidativ prin neutralizarea radicalilor liberi impiedicand astfel distrugerea celulara.
3. Au efecte benefice asupra nivelului de colesterol si trigliceride.
4. Aduc beneficii persoanelor cu diabet de tip 2 pentru ca sunt sarace in carbohidrati si nu ridica foarte mult nivelul zaharului din sange.
5. Ajuta la reducerea inflamatiei si previn imbatranirea prematura.
6. Sunt o buna sursa de fibre, 28 grame de nuci contin aproximativ 3 grame de fibre. Mai multe despre fibre cat si beneficiile asupra sanatatii va invit sa cititi in articolul CONSTIPATIA: FIBRELE ALIMENTARE


Mai jos voi prezenta un top 9 al nucilor pe care ar trebui sa le includem atat in dieta copiilor nostri cat si in dieta noastra, a parintilor.

MIGDALELE

Migdalele contin un numar remarcabil de nutrienti care pot reduce riscul de boli de inima si diabet. De asemenea au proprietati anti-inflamatoare.
Migdalele contin o cantitate importanta de antioxidanti care se regasesc in invelisul maro exterior. De aceea, indepartarea pielitei maro nu este o idee buna din perspectiva unei alegeri sanatoase. Este de retinut faptul ca migdalele sunt cea mai buna sursa de vitamina E, cu doar 28 de grame (o mana de migdale) asiguram 37% din necesarul zilnic recomandat de vitamina E.

FISTICUL

Ca si migdalele, fisticul imbunatateste nivelul colesterolului, putand de asemenea sa reduca nivelul zaharului din sange dupa o masa. Cu doar 28 grame de fistic (o mana de fistic) asiguram organismului 6 grame de proteine si 3 grame de fibre.


NUCA

Nuca este cea mai populara din clasa nucilor fiind o excelenta sursa de acizi grasi omega 3. Nuca are de asemenea nenumarate beneficii asupra sanatatii cum ar fi imbunatatirea nivelului de colesterol, reducerea riscului bolilor de inima.
Nuca este extraordinar de bogata in antioxidanti care sunt concentrati in invelisul exterior, adica in pielita maro. Nu trebuie sa o indepartam sub nicio forma!

CAJU

Nucile caju au de asemenea un bun profil de nutrienti, cu doar 28 de grame aducem un aport de 5 grame de proteine si 20% din necesarul zilnic recomandat de magneziu.


NUCILE PECAN


Nucile pecan sunt folosite mai des la prepararea deserturilor, avand un profil de nutrienti mai mic fata de celelalte nuci.

NUCILE MACADAMIA

Nucile Macadamia contin o gama larga de substante nutritive si sunt o sursa importanta de grasimi mononesaturate. Multe dintre beneficiile aduse organismului de aceste nuci sunt legate de sanatatea inimii.
Studiile arata faptul ca o dieta bogata in nuci Macadamia poate scadea nivelul colesterolului, reduce riscul bolilor de inima, incluzand stresul oxidativ si inflamatia.

NUCILE BRAZILIENE

Nucile braziliene sunt o excelenta sursa de seleniu, cu 28 grame de nuci braziliene aducem in organism peste 100% din doza zilnica recomandata de seleniu. Selenium este un mineral care actioneaza ca un antioxidant fiind implicat in multe functii in organism.
Cu toate acestea este nevoie de o cantitate foarte mica adusa din dieta si de aceea nu trebuie sa consumam o cantitate mare de nuci braziliene pentru ca in exces selenium este toxic.


ALUNELE DE PADURE

Alunele de padure sunt de asemenea foarte nutritive si aduc multe beneficii sanatatii prin reducerea riscului bolilor de inima, a colesterolului si a inflamatiei.

Cu atat de multe beneficii asupra sanatatii, nucile nu trebuie sa lipseasca dintr-o dieta diversificata si sanatoasa!

Daca ti-a placut articolul te rog sa-l distribui si in retelele sociale folosind butoanele de mai jos.