Ce poate fi mai minunat decat un joc la orice varsta? Prin natura noastra suntem facuti sa ne jucam la orice varsta din dorinta de recreere. Jocul ne face sa ne detasam de lucrurile care ne apasa si chiar daca uitam sa ne jucam de-a lungul vietii, sigur ne amintim cand in jurul nostru apar copiii. Este un moment bun sa dam si noi „ in mintea copiilor” pentru ca in acest fel ne apropiem mai mult de cei mici.

Folosind jocul ca metoda de lucru cu copiii, ne facem un plan, ne fixam un scop, impunem reguli, iar finalitatea este o actiune care trebuie sa ne aduca o satisfactie. Jocul este o activitate care nu trebuie sa fie coercitiva, astfel copiii sa se poata exprima liber chiar daca uneori se manifesta intr-un fel doar de ei intelesi. Cel mai important atu al jocului este ca nu exista sanctiuni severe.

Jocul este principala cale de invatare la copii. Abordand aceasta metoda de invatare – prin joc,  copilul nu va simti nicio presiune, nu se va simti obligat sa invete, dar va constientiza cu timpul relatia dintre mobilizarea sa si atingerea unui scop.

Asa ca haideti sa-i invatam lucruri noi si sa lasam apoi imaginatia sa lucreze!

Cand suntem in preajma copiilor si ramanem in pana de idei, cel mai sigur este sa apelam la jucarii, iar daca acestea au si un rol educativ atunci este si mai bine pentru ca facem invatarea mai usoara sau chiar insesizabila de catre copii.

In timpul jocului copiii pot invata foarte usor si mult mai atractiv, iar cu jucariile educative, se dezvolta o relatie speciala intre parinti si copii si o atitudine pozitiva cu privire la invatare.

Ne jucam cu copiii de la cateva luni, apoi la gradinita, dar si la scoala cu acelasi succes si acest lucru ajuta enorm in dezvoltarea personalitatii lor. Invatarea nu va fi vazuta ca o corvoada de catre copii. Cu cat introducem jocul in lumea copiilor mici ei nu vor sesiza diferenta intre joc si invatare.

Ca sa-l punem in aplicare ne folosim printre altele de jucariile educative ca mijloace de joaca si de invatare. In felul acesta ei invata lucruri noi, retin lucruri, cuvinte, relatii si comportamente.

Bebelusii in primul an de viata exploreaza mediul inconjurator pe langa parinti, jucariile devin prietenii lor si cu ajutorul carora descopera lumea. Daca la inceput exista o necesitate de joc elementar, simbolic, odata cu imbunatatirea auzului si vazului apar jucariile ca instrument de punere in aplicare a jocului. Cele muzicale si viu colorate ii atrag pe cei mici, dar ulterior copiii descopera diferite tipuri de jucarii si incep sa constientizeze permanenta acestora si relatiile cauza-efect.

Reflexele nou nascutului se consolideaza in momentul in care copilul intra in contact cu obiectele din jurul lui – jucariile si obiectele casnice. Constructiile cu ajutorul cuburilor si piramidele din cerculete dezvolta indemanarea si coordonarea mana-ochi, jucariile de tras care stimuleaza mersul, iar cartile senzoriale sunt ideale pentru a familiariza copilul cu ideea de carte ca izvor al cunoasterii.

Toddlerii (anteprescolarii- copiii intre 1 si 3 ani) isi largesc orizontul si au o gama mai variata de jucarii pe care le pot folosi sau descopera ca pot face alte lucruri cu aceleasi jucarii de la un an la altul o data cu dezvoltarea creierului si a cunoasterii. Dupa 1 an copilul experimenteaza, e constient de noutatea lucrurilor si de diversitatea actiunilor cu ajutorul acestora. De aceea trebuie sa introducem in viata lui jucariile educative cum ar fi cele pentru sortat culori si forme, cele prin care se asociaza obiecte similare ca forma si material sau materiale diferite, dar si cele care ajuta dezoltarea motricitatii fine.

Este perioada perfecta sa insistam cu stimularea cunoasterii folosind jucariile educative, precum: cutii/casute de activitati cu sortator de forme si culori, seturi de construit, bancuri cu ciocan, carti senzoriale ale caror imagini atractive le starnesc curiozitatea toddlerilor si acestia vor cere mereu explicatii pe baza lor.

Tot in aceasta perioada copilul isi formeaza un vocabular pasiv vast (stie cuvinte, dar nu le poate pronunta) si unul activ mult mai mic (pronunta cuvinte pe limba lui), de aceea este necesar sa insistam cu jocuri si jucarii educative, cu povesti si povestiri care sa ajute la imbunatatirea limbajului. Jocul simbolic atinge in perioada aceasta apogeul.

Atentia nu este formata de la nastere si chiar in timpul unui joc de 10 minute aceasta se pierde de cateva ori intre 1 si 3 ani si abia dupa 3 ani, copilul este capabil sa-si canalizeze atentia in timpul jocului in jur de 15 minute. Este nevoie de repetare, este un joc exercitiu care sa aduca buna dispozitie in timpul practicarii. Astfel se retin foarte multe cunostinte si se definitiveaza achizitiile senzorio-motrice care se insusesc cel mai eficient prin acest joc.

Prescolarii si scolarii au in continuare nevoie de joc, acesta fiind o componenta importanta in programul zilnic, fiind mai complex, variat, se desfasoara mai mult cu copii de aceeasi varsta si se face trecerea de la jocul simbolic la jocul cu reguli.  Este timpul pentru jocuri de societate care sa-i ajute sa-si dezvolte spiritul de echipa, gradul de sociabilitate si intrarea in colectivitate.

Si pentru ca se apropie scoala trebuie insistat pe familiarizarea cu literele, cifrele si dezoltarea limbajului. Exista o gama larga de jucarii educative care stimuleaza invatarea: jocuri de strategie, jocuri cu cifre si litere, cele de creare de cuvinte gen sudoku, operatii de matematica, numaratoare, dar si cele de desen, stiintele naturii  si limbi straine si jocul de constructii inceput din primul an de viata, dar mult mai complex in perioada aceasta.

Jocurile sunt de mai multe feluri ceea ce denota jucarii diverse. Vorbind strict de cele educative, trebuie sa tinem cont de mai multe criterii atunci cand le alegem:

  • sa fie in conformitate cu varsta pentru a fi usor de folosit de catre copii si totodata sa ajute la dezvoltarea motricitatii, a dexteritatii si a logicii;
  • materialul din care sunt facute sa nu fie toxic pentru ca stim ca mai ales bebelusilor le place sa „ molfaie”;
  • sa fie colorate, cu diferite forme, marimi, modele care sa le stimuleze simturile, memoria si intelectul pentru invatarea: culorilor, numerelor, fenomenelor naturii, scrierii, citirii, relatiilor dintre obiecte etc.

Wooden Toys&Crafts ne ofera o gama larga de astfel de jucarii respectand criteriile de mai sus, dar si raportul calitate/pret. Lemnul folosit este de calitate si vopseaua folosita este non toxica, jucariile sunt atractive si ii vor tine ocupati din ce in ce mai mult timp pe micutii de toate varstele.

Printre altele, eu am ales pentru bebe un banc cu ciocan  si 4 piese colorate pentru a-l ajuta sa-si imbunatateasca coordonarea mana-ochi, retinerea culorilor, antrenarea atentiei, concentrarii si logicii, dar si un pachet de cuburi colorate cu sortator cu ajutorul carora isi va dezvolta dexteritatea si isi va canaliza energia pentru invatarea formelor si constructia de blocuri nu numai.

Apeland la jucariile educative obtinem timp de calitate cu copilul si il putem ajuta sa invete mai repede, mai usor si intr-o maniera distractiva. In functie de varsta copilului putem alege jucarii cu ajutorul carora sa-l invatam despre lume, numere, forme, culori, constructii sau pur si simplu sa-i stimulam mersul si vorbitul.

Cand am de cumparat un cadou pentru un copil, aleg o jucarie educativa pentru ca ma gandesc la dezvoltarea sa motrica si emotionala, dar si la integrarea in colectivitate. De asemenea, nu uit sa verific varsta pentru care a fost conceputa!

Sa nu uitam ca si parintii pot fi copii din cand in cand, asa ca sa petrecem cat mai mult timp cu copiii nostri si sa avem grija sa fie unul de calitate!

Un copil educat este un copil mai „bogat”, iar educatia prin joc este atractiva la orice varsta pentru ca atinge scopul final: invatare si dezvoltare armonioasa in ritm de buna dispozitie!