De ce unele alimente sunt interzise în primul an de viaţă ? Deoarece organele bebeluşului, în special stomăcelul şi rinichii, sunt imature. Îţi este drag să îl vezi pe bebe cum îşi susţine capul, cum stă în fund, cum merge. Te bucuri când îl vezi că îţi zâmbeşte, că gângureşte. Totul se întâmplă treptat, căci sistemul nervos necesită timp. La fel se întâmplă şi cu celelalte organe ale copilului, care sunt imature şi au nevoie de timp pentru a se dezvolta şi a funcţiona la fel, ca şi în cazul unui adult. Încearcă să înţelegi că nu trebuie să forţezi stomăcelul micuţului cu anumite alimente.

ZAHĂRUL – bebeluşul nu are  nevoie de zahar, laptele de mamă, formulele de lapte praf, iar  mai târziu legumele, fructele, cerealele, conţin suficient zahăr. Ideal ar fi ca nici după vârsta de 1 an să nu administrezi zahăr în exces, să nu obişnuieşti copilul cu dulciuri, să insişti asupra fructelor, iaurturilor, etc. Poţi utiliza “îndulcitori” mult mai sănătoşi: curmale, stafide, etc.  pentru un plus de savoare. Mizează pe moderaţie.

SAREA – nu e necesar să o adaugi la prepararea mâncării. Este periculoasă, deoarece sistemul digestiv, mai ales rinichii nu pot procesa un eventual exces de sare. În plus, pot apărea leziuni ale rinichilor şi chiar hipertensiune arterială. Mulţi părinţi consideră că bebeluşii refuză mâncarea deoarece nu e bună fără sare. Ei nu înţeleg că e important să excluzi sarea din alimentaţie şi încep rapid să o adauge. Un adult nu are voie să consume mai mult de 6g de sare zilnic, nici măcar o linguriţă. Copiii ar trebui să consume mai puţină sare, de aici şi indicaţia de a nu o adăuga în preparate.

Necesarul de sare sub 6 luni este în jur de 0,5-0,8g/zi cantitate existentă atât în laptele matern, cât şi în formulele de lapte praf; până la vârsta de 1 an, creşte până la 1g/zi;  între 1-3 ani: 2 g/zi; după 4 ani: 3g/zi.

MIEREA DE ALBINE – deși pare un aliment sănătos și natural pentru a-l oferi bebelușilor, este indicat să nu dai miere de albine până la vârsta de cel puțin 12 luni. Mierea poate conține sporii unei bacterii numită Clostridium botulinum, care poate germina în sistemul digestiv imatur al copiilor și provoca botulism infantil, o boală rară, dar potențial letală. Acești spori sunt de obicei inofensivi pentru adulții și copiii cu vârsta de peste 1 an, deoarece microorganismele găsite în mod normal în intestin opresc creșterea bacteriilor. Un alt motiv pentru care nu este bine să adaugi miere de albine sau zahăr în alimentele și băuturile copiilor la vârste foarte fragede este faptul că acestea pot fi dăunătoare pentru dinții în curs de dezvoltare. Dacă doreşti să adaugi mai multă aromă și dulceață alimentelor pentru copii, încearcă să adăugi piure de banane sau fructe uscate, hidratate. Aceste alimente sunt dulci în mod natural și, de asemenea, conțin vitamine și minerale valoroase. Ce tip de miere de albine să alegi ? O miere de albine certificată ecologic.

LAPTELE DE VACĂ nu ai voie să îl administrezi bebeluşului în continuarea alăptării sau a alimentaţiei cu formule de lapte praf. De ce nu băubil ? Deoarece ar însemna o cantitate mare de lapte de vacă, ce conţine o cantitate mică de fier, determinând astfel apariţia anemiei carenţiale.

În schimb, poţi să îl foloseşti ca ingredient la prepararea piureurilor de legume, a brânzei, a iaurtului “de casă”. Şi este important să alegi un lapte bogat în grăsimi(3.5%), deoarece sistemul nervos al copilului se află într-o perioadă intensă de dezvoltare şi are nevoie de grăsimi naturale. Fie că eşti părinte, bunic, mătuşă, şi ai grijă de cel mic, va trebui să fii atent(ă) când vei introduce laptele de vacă în preparate, deoarece are un înalt potenţial alergen. Laptele de vacă poate duce la apariţia de scaune diareice, la colici abdominale, etc. Are un rol important la apariţia intoleranţei la proteinele laptelui de vacă, fiind considerat factorul declanşator.

MEZELURILE – sunt interzise în cazul tuturor copiilor, deci indiferent de vârstă, deoarece contează ingredientele folosite şi procedeele industriale de preparare. Nu este corect să pui semnul egal între un parizer de pui şi un piept de pui. E suficient să citeşti eticheta produsului numit parizer şi să afli că procentul de carne folosit în preparat este aproape nesemnificativ. Sunt părinţi care cumpără şi crenvurşti, fără a se interesa că se pot prepara şi în casă. Urmările consumului de mezeluri ? Obezitatea, carenţele de vitamine şi minerale, creşterea riscului de cancer, în special al cancerului de stomac şi colon.

CONSERVELE – sunt interzise; mai ales pateul, motivul fiind acelaşi : ingredientele şi procedeul de preparare. Poţi să îl prepari în casă.

CIOCOLATA, CACAO – sunt foarte excitante şi induc o stare de agitaţie copilului, la care se adaugă surplusul caloric. Pot fi înlocuite cu pudra de roşcove, numită şi carob.

NUCILE ŞI ARAHIDELE – medicii precizează că ele se pot oferi bebeluşilor fără alergii şi fără un istoric familial de alergii,de la 6 luni, dacă sunt măcinate fin şi introduse în diverse preparate. Medicii recomandă ca înainte de vârsta de 5 ani, copiii să nu primească nuci întregi. În cazul copiilor cu alergii, părinţii trebuie să fie precauţi. Este important să discuţi acest aspect cu medicul pediatru al copilului şi cu medicul alergolog.

SUCURILE – nu sunt recomandate, deoarece prin stoarcere îşi pierd fibrele din pulpa fructului. Ele sunt importante pentru organism, iar consumul exclusiv al sucului îl va priva pe copil de  acestea. Pe lângă vitaminele şi mineralele benefice copiilor, consumul sucurilor de fructe poate afecta negativ sănătatea copiilor sau le poate induce comportamente alimentare nedorite. Contactul prelungit al dinţilor cu carbohidraţii din sucuri conduce la apariţia cariilor dentare. Copiii par să îl înghită uşor, fără eforturi suplimentare. Părinţii sunt fericiţi, fără a se gândi la consecinţe.

CEAIUL – împiedică absorbţia nutrienţilor din lapte în organism, suprasolicită rinichii bebeluşului. Când copilului îi este sete, este bine să îi oferi apă. Ceaiul îl poţi oferi doar în scop terapeutic (în cazuri de răceală, de constipaţie, de diaree).

BOMBOANE – sunt periculoase datorită riscului de înec şi al conţinutului de zahăr.

PUFULEŢI, CHIPSURI,PUFARINI, STICKS-URI – nu se oferă bebeluşilor, deoarece conţin mulţi aditivi, condimente, coloranţi.

Termenul “interzis” este discutabil când facem referire la anumite alimente. Un exemplu ar fi ALBUŞUL DE OU, deoarece unii pediatri recomandă introducerea acestuia încă din primele luni ale diversificării, pe când alţii insistă să fie introdus după vârsta de 1 an.

FRUCTELE DE PĂDURE – mure, fragi, zmeură pot fi oferite bebeluşilor care nu au antecedente de alergii, însă trebuie administrate cu precauţie.

MURĂTURI, PRODUSE AFUMATE, SEMIPREPARATE

CARNEA GRASĂ sau CARNEA ANIMALELOR TINERE (sacrificate sub vârsta de 8L) sau CARNEA PROVENITĂ DE LA ANIMALE BĂTRÂNE nu este indicată copiilor,şi nu numai, din cauza grăsimilor, a cantităţii mari de colagen conţinut (carnea animalului tânăr) sau a valorii nutritive reduse a cărnii.

În ultimii 15 ani, diversificarea a trecut prin schimbări majore, bulversând multe mame şi iscând discuţii la tot pasul. Începând cu anul 2000, timp de ani de zile, părinţii au fost sfătuiţi de pediatri să amâne introducerea în alimentaţia copilului a alimentelor cu potenţial alergen,uneori până după vârsta de 1 an sau chiar după 2-3 ani, în cazul unor anumite tipuri de nuci.

Astfel, din categoria alimentelor interzise, pot face parte anumite alimente raportat la starea de sănătate a copilului. Noile recomandări, de a introduce în alimentaţie toate alimentele, cu excepţia unora (sare, zahăr, miere de albine) nu sunt valabile pentru copiii care prezintă un risc crescut de alergii alimentare sau care suferă deja de o boală atopică. În cazul lor, diversificarea trebuie făcută cu multă atenţie şi doar urmând indicaţiile pediatrului. Pe internet, implicit pe acest site, veţi întâlni tabele care prezintă vârsta de la care pot fi introduse anumite alimente în meniul copiilor.

Toate informaţiile au caracter orientativ şi vă recomandăm să urmaţi sfaturile unui pediatru informat.

 

Surse:

http://www.nhs.uk/Conditions/pregnancy-and-baby/Pages/foods-to-avoid-baby.aspx

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc

www.healthlinkbc.ca

http://www.cps.ca